80 jaar succes
Sinds 1942 levert Kinnarps succesvolle oplossingen voor interieurontwerp. Toch heeft Kinnarps een lange geschiedenis waarin het verschillende uitdagingen heeft overwonnen. Zoals de tonsillitis waardoor oprichter Jarl werd getroffen, die zijn nieren aantastte en een risico op een chronische aandoening met zich meebracht. Of de tijd dat cashflowproblemen betekenden dat ze het zich niet konden veroorloven om de lonen van hun werknemers te betalen. Maar Jarl genas en herstelde, en de lonen werden betaald door de verkoop van de eetkamermeubels! Zoals Jarl altijd zei: "Stilstaan is achteruitgaan", dus verder worstelen ondanks tegenslagen was net zo voor de hand liggend als kinderen, neven en familieleden betrekken om het bedrijf draaiende te houden.
"In eerste instantie ging het om overleven en alle middelen werden goed ingezet, niet in het minst wij jonge kinderen, die een goede hulp waren. Elke dag na school waren mijn broer Assar en ik in de fabriek om onderdelen van de lades te lijmen en de fabriek voor te bereiden op de aankomst van de werknemers de volgende dag", herinnert Henry Jarlsson zich, voorzitter van Kinnarps AB en voormalig CEO.
Als jongste lid van de familie was kleine zus Sibylla betrokken bij bezoeken aan leveranciers en herinnert ze zich familievakanties met het dubbele doel om het bedrijf verder te ontwikkelen. We kunnen stellen dat de familie Kinnarps leeft en ademt, en hoewel Sibylla een tijdje als docent werkte, is ze nu ook al vele jaren een actief lid van de raad van bestuur.
"Deze landbouwersmentaliteit – zuinig zijn, oplossingen vinden en nooit opgeven – is de basis van het bedrijf. En dat zijn waarden die nog steeds bestaan", zegt Sibylla Jacobsson.
“Nieuwsgierigheid en problemen oplossen zijn onze drijfveer. Altijd met focus op de behoeften van de klant.”
Henry en Sibylla.
Kinnarps is Europa's toonaangevende leverancier van complete interieuroplossingen voor kantoor-, onderwijs- en zorgomgevingen. Het meubilair wordt gekenmerkt door hoge kwaliteit, innovatief design, lage milieuimpact en lange levenscycli. Het bedrijf is sinds de oprichting in 1942 een familiebedrijf, met productie in Zweden en activiteiten in meer dan 40 landen.
Hoe het begon
In 1942 richtten Jarl en Evy Andersson het meubelbedrijf Kinnarps op, dat oorspronkelijk een timmerbedrijf was. Hun zonen Henry, Ola en Assar speelden in de daaropvolgende jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van productie, data en transport. En dochter Sibylla heeft altijd al een bijzondere interesse gehad in het waarborgen van de bedrijfscultuur en communicatie. Maar om de geschiedenis van Kinnarps te begrijpen, moeten we enkele cruciale gebeurtenissen in de ontwikkeling van het bedrijf bekijken. In 1952 hebben Jarl en Evy een strategische verandering doorgevoerd door zich te richten op kantoormeubilair, toen ze een catalogus en een speciaal productassortiment lanceerden.
"Als je niet concurrerend bent, zul je niet succesvol zijn, dus verlegden Jarl en Evy hun focus van vakmanschap en op maat gemaakte goederen naar serieproductie. De reden hiervoor was dat ze een overheidscontract verloren en de zaken moesten overdenken. Dit resulteerde in honderden bestellingen die het voortbestaan van hun bedrijf veiligstelden", zegt Henry.
"Dit leidde ook tot de ontwikkeling van de productielijn en de aankoop van machines. Het duurde een paar jaar, maar uiteindelijk waren we efficiënter dan al onze concurrenten en wonnen we de overheid als klant terug", voegt Sibylla eraan toe.
Sibylla, jongste familielid en voorzitter van de raad van bestuur van Kinnarps Holding AB.
Henry Jarlsson, voorzitter van Kinnarps AB en voormalig CEO.
Innovatie en duurzame ideeën
Door meer werk op zich te nemen en problemen intern op te lossen in plaats van te vertrouwen op externe consultants of oplossingen, heeft Kinnarps altijd voorop gelopen en innovatieve manieren gevonden om zijn activiteiten te optimaliseren. Die koppigheid is een terugkerend thema in de geschiedenis van het bedrijf. In 1959 bereikte het bedrijf een andere belangrijke mijlpaal, toen Kinnarps zijn eigen voertuigen begon te gebruiken voor transport in plaats van de spoorwegen. Dit maakte leveringen niet alleen betrouwbaarder en sneller, maar leverde ook een aanzienlijk concurrentievoordeel op.
"We draaiden de zaken gewoon om en lieten het transport de productie bepalen, zodat we altijd binnen vijf dagen konden leveren. Het was ongelooflijk complex om dat te doen werken, maar uiteindelijk was het mogelijk en niemand anders heeft een vergelijkbaar systeem", merkt Henry op.
Ook een vroeg milieubewustzijn leidde tot nieuwe innovaties. Al in de jaren 1970 realiseerden ze zich dat emissies op de lange termijn onhoudbaar waren en begonnen ze verschillende methoden te testen om een oplosmiddelvrije lak te ontwikkelen.
"Niet veel mensen weten dit, maar we zijn erin geslaagd om een methode te ontwikkelen waarmee we onze uitstoot hebben verminderd van ongeveer 160 ton oplosmiddelen per jaar tot 10 ton. Deze techniek werd de industriestandaard, maar pas in de jaren 1990. Wij waren dus lang voordat het een vereiste werd, overgestapt. Dat zegt iets over onze drang om ons bedrijf en onze producten voortdurend te ontwikkelen", zegt Henry.
“Ons milieubewustzijn zit al vanaf het begin in ons DNA.”
Naast elkaar. Broer en zus Sibylla en Henry.
Hoe ben je er in de loop der jaren in geslaagd om aan nieuwe behoeften, eisen en trends te voldoen?
"Het heeft veel te maken met responsief zijn, en dat waren we vanaf het begin. Jarl was een uitstekende verkoper die buitengewoon goed luisterde naar zijn klanten en dit is uitgegroeid tot de complexere taak die we nu uitvoeren met behulp van onze analysetools Next Office®, Next Education® en Next Care®. In plaats van te beginnen met het product, zijn we altijd begonnen met de behoeften en de oplossing, en vervolgens hebben we een goede productie opgezet die zo efficiënt en zuinig mogelijk is."
Wat onderscheidt Kinnarps van zijn concurrenten?
"Mijns inziens zijn er weinig overeenkomsten. Onze concurrenten kopen voornamelijk producten buiten Zweden, en monteren en leveren ze hier. We hebben onze eigen fabrieken en productie in Zweden, dus we hebben controle over de hele keten", zegt Henry.
Kinnarps is nog steeds een familiebedrijf, natuurlijk op veel grotere schaal. Maar wees gerust, het wordt nog steeds geleid met dezelfde authentieke ondernemersgeest van onafhankelijke strategieën en continue ontwikkeling. De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
Tijdslijn van Kinnarps
1942
Evy en Jarl Andersson starten hun bedrijf in Kinnarp, Zweden.
1974
Opgericht in het Verenigd Koninkrijk. In de daaropvolgende decennia werden geleidelijk nieuwe markten toegevoegd aan het portfolio van Kinnarps. Nu actief in meer dan 40 landen.
1980
Kinnarps lanceert een oplosmiddelvrije UV-lak voor harde, duurzame oppervlakken zonder de planeet schade te berokkenen.
2000
Next Office® wordt gelanceerd. Dit stelt Kinnarps in staat om een behoefteanalyse aan te bieden die de klant helpt om zijn behoeften en werkpatronen in kaart te brengen.
Nu en in de toekomst
Kinnarps gaat door met het ontwikkelen van meubels en interieuroplossingen die een positieve invloed hebben op het leven van mensen.