Zo begon het allemaal
Ons verhaal begint in 1942 toen het jonge koppel Evy en Jarl Andersson een schrijnwerkerij in het dorpje Kinnarp (Zweden) kocht. Sindsdien is de onderneming langzaam maar zeker gegroeid. Kinderen en kleinkinderen droegen bij tot die ontwikkeling. Evy noemde Jarl vaak 'de Optimist'. Ze werden gedreven door de overtuiging dat alles, hoe goed het ook is, nog beter kan. Een benadering die tot op vandaag nog steeds diepgeworteld zit in ons bedrijf. En dat allemaal zodat onze klanten die onze producten en oplossingen gebruiken, zich een beetje beter voelen. En een beetje meer werk gedaan krijgen. Op een duurzame manier.
Vandaag zijn we een groot internationaal interieurbedrijf dat nog steeds wordt gekenmerkt door dezelfde oprechte nieuwsgierigheid en nuchtere innovatiegeest waardoor onze oprichters werden gedreven.
Evy en Jarl Andersson richtten Kinnarps in 1942 op, met twee medewerkers in hun team. Aanvankelijk werden meubels op bestelling gemaakt, hoofdzakelijk voor architecten. In 1943 begon Kinnarps roldeurkasten aan de Zweedse overheid te leveren en drie jaar later tekende het bedrijf zijn eerste contract met de overheid. Sindsdien is Kinnarps een trouwe leverancier van werkplekoplossingen voor de openbare sector.
Kinnarps investeerde in zijn eerste volledige assortiment van kantoormeubilair en bracht in 1952 een eerste catalogus uit. Dankzij de voltooiing van de nieuwe fabriek beschikte Kinnarps over de nodige ruimte om zijn productie van stoelen uit te breiden. In 1959 begon Kinnarps het meubilair met zijn eigen vrachtwagen te leveren en het in het kantoor van de klant te monteren. Zo verzekert Kinnarps de kwaliteit tot bij de klant. Door de producten in herbruikbare dekens te wikkelen in plaats van in wegwerpverpakking, werd de afvalberg beperkt en konden er meer producten in de bestelwagen worden geladen.
In het begin van de jaren 60 telde Kinnarps 34 medewerkers en bedroeg de jaarlijkse omzet 2 miljoen SEK. In 1968 opende het bedrijf zijn eerste toonzaal in Stockholm. In de jaren 60 werd het productaanbod groter en lanceerde Kinnarps zijn ordergestuurde productie.
Henry Jarlsson, de oudste zoon van Evy en Jarl, werd in 1973 CEO. Kinnarps werd in 1974 in Londen gelanceerd en vestigde zichzelf zo op de exportmarkt. In 1977 kocht Kinnarps een brikettenpers voor houtafval. Door de briketten nam het gebruik van stookolie af en werd het onvermijdelijke houtafval uit de fabriek hergebruikt.
In het midden van de jaren 80 besloot het bedrijf te investeren in een nieuwe en uitgebreide meubellijn. Zit- en conferentiemeubilair werden aan het standaardaanbod van Kinnarps toegevoegd. In deze periode nam Kinnarps de leverancier Granstrands over en investeerde het in een nieuwe fabriek in Skillingaryd in zuid-centraal Zweden. Kinnarps lanceerde een uv-lak zonder oplosmiddelen (1980) om harde, duurzame oppervlakken te kunnen creëren zonder het milieu te schaden. Sinds 1980 hebben we onze uitstoot met 90% teruggedrongen door eco-innovatie centraal te stellen in ons bedrijfsmodel.
In 1991 ontwikkelde en produceerde Kinnarps de eerste elektrisch verstelbare tafel, wat tot alternatieve houdingen voor bureauwerk leidde. Kinnarps was in 1993 de eerste meubelfabrikant in Zweden die het Quality Management System-certificaat ISO 9001 ontving. In 1997 kreeg het bedrijf het ISO 14001-certificaat voor zijn milieubeheersysteem. Sinds datzelfde jaar neemt Kinnarps deel aan het milieubeheer- en milieuauditsysteem (EMAS) van de EU. Het bedrijf werkte in de jaren 90 samen met leverancier Reiners en eind 1999 werd Reiners deel van de Kinnarps Groep.
Bij het begin van de nieuwe eeuw won Kinnarps twee prijzen: de Balanced Scorecard Hall of Fame Award en de Competence Company of the Year in Zweden. Het bedrijf vestigde zich in verschillende nieuwe markten en nam daarnaast meubelbedrijven Klaessons, Materia en Skandiform over. Begin 2000 lanceerde Kinnarps ook Kinnarps Next Office waarmee het onderzoek, strategie en advies aanbiedt om op maat gemaakte kantoren voor zijn klanten te creëren.
Kinnarps zette zijn werk rond duurzaamheid voort met de lancering van The Better Effect Index, de eerste uitgebreide duurzaamheidstool voor interieuroplossingen. In 2018 lanceerde het bedrijf twee nieuwe concepten: Kinnarps Next Education dat onderzoek, begeleiding en strategie voor actieve leeromgevingen aanbiedt en Kinnarps Next Care, een begeleidingsmethode om helende ruimtes te creëren.
Kinnarps levert interieuroplossingen voor kantoren, scholen en gezondheidszorginstellingen. De hele waardeketen wordt gekenmerkt door hoogwaardige kwaliteit en een lage milieu-impact - van de grondstoffen tot de afgewerkte werkplekoplossingen. Kinnarps is een van Europa's grootste interieurontwerpbedrijven en is actief in 40 landen.