Case: Hogere middelbare school van Järfälla

Gegevens

Klant:
Hogere middelbare school van Järfälla

Locatie:
Järfälla, Zweden

Architect:
Atrium Ljungberg

Oppervlakte:
3.250 m²

Verdiepingen:
Eén

Aantal personeelsleden:
Ca. 45 leerkrachten en ander personeel

Aantal leerlingen:
Werkplek voor maximaal 500 leerlingen

Voltooid:
Januari 2022

Leeromgeving met focus op toegankelijkheid

Een andere, inclusieve en inspirerende leeromgeving voor leerlingen die naar de hogere middelbare school van Järfälla gaan. Toen het voorbereidende programma voor universitaire studies verhuisde naar een nieuw pand in Barkarbystaden, kreeg Kinnarps de opdracht om een interieurontwerp te creëren dat aanzet tot leren en dat tegemoetkomt aan de behoeften van jongvolwassenen op het gebied van zowel creatieve interactie als alleen studeren. De school past "Toegankelijk leren" toe op basis van de criteria van het National Agency for Special Needs Education and Schools, wat Kinnarps verder uitdaagde om out-of-the-box te denken om de ideeën en behoeften van het schoolmanagement en de leerlingen om te zetten in realiteit.

Dialoog en overleg zorgden voor consensus, inclusie en welzijn

Kinnarps en de hogere middelbare school van Järfälla werkten nauw samen aan een totaaloplossing waarover iedereen het eens kon worden. De leerlingen, de schooldirecteur en de medewerkers waren allemaal betrokken bij het besluitvormingsproces. Kinnarps stelde bijvoorbeeld meer suggesties voor zitplekken voor dan in de bestelling waren gespecificeerd, zodat de leerlingen ze konden uitproberen en op hun vier favorieten konden stemmen. Het resultaat is een studie- en werkomgeving waarvan de leerlingen volledig voorstander zijn en waarover iedereen zijn zegje heeft gedaan.

Toegankelijk leren voor jongvolwassenen

De taak die Kinnarps kreeg, was duidelijk: De nieuwe gebouwen van de hogere middelbare school van Järfälla moeten een weerspiegeling zijn van het feit dat de studies een drempel vormen voor het volwassen leven en de voorbereiding zijn op universitaire studies of professioneel leven. Het interieurontwerp werd zorgvuldig geselecteerd en samengesteld om ruimte te creëren voor ontwikkeling en leren, met ruimte voor groepswerk en mogelijkheid tot privacy en concentratie.

Reserveerbare ruimtes voor samenwerking en studieruimtes voor focus

Er werd een open en flexibel interieur gecreëerd, geïnspireerd door moderne werkplekken, dat meer lijkt op de toekomstige werkplekken van de leerlingen dan op traditionele schoolinterieurs. Naast de open Studietorget-ruimte zijn er reserveerbare groepsruimtes en studieruimtes waar leerlingen rustig kunnen studeren, alleen of in groep.

Goede akoestische omgeving met goed geplande oplossingen en slimme materiaalkeuzes

Het gebouw wordt overspoeld door licht, zowel door de ramen van vloer tot plafond in de hele verdieping als door het midden van het gebouw, dat helemaal open is tot aan het glazen plafond op de tiende verdieping. Een school met honderden leerlingen en leerkrachten produceert veel lawaai, dus om een goede akoestische omgeving te creëren, werkte Kinnarps met bekleed meubilair, textiel en geluidsabsorberende wanden.

Alle klaslokalen zijn ingericht om flexibiliteit en dynamiek te bevorderen. De Xpect-stoel stimuleert beweging en biedt alle leerlingen een goede ergonomie. De Origo-tafel met wielen maakt het eenvoudig om de ruimte te veranderen, afhankelijk van de leersituatie, wat een specifieke vraag was van de leerkrachten.

Opdracht met focus op duurzame oplossingen

De volledige activiteiten van de gemeente Järfälla zijn in elke fase gericht op duurzaamheid en aandacht voor het milieu, en het is de eerste gemeente in Zweden die een volledige wijk certificeert, met name Barkarbystaden, waar de nieuwe gebouwen van de hogere middelbare school van Järfälla zijn gevestigd. Al het meubilair van het eigen merk Kinnarps wordt in Zweden gemaakt van zorgvuldig geselecteerde, duurzame materialen. Alle leveringen worden samen verpakt en vervoerd zonder onnodige verpakking voor eenmalig gebruik.

Het duurzaamheidsaspect was cruciaal in het inkoopproces en sijpelde door in de hele opdracht. Kinnarps kon voldoen aan onze duurzaamheidseisen op het gebied van milieu en kwaliteit en slaagde er zelfs in ze te overtreffen. Het meubilair en interieurontwerp van Kinnarps zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit, duurzaam en functioneel, en gaan jarenlang mee, zodat we ons op onze activiteiten kunnen concentreren.

Schooldirecteur Mariella Augustsson

Er was een speciaal verzoek voor de verlichting in de ruimtes: bijdragen aan de esthetiek, in plaats van alleen maar verlichting bieden. Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe een brede armatuur het interieurontwerp aanvult. Fields-sofa's met een hoge rug creëren een gezellige ruimte-in-een-ruimte en vooraan worden leerlingen uitgenodigd om plaats te nemen aan de Asto-tafel op de bijbehorende Leia-stoel met een beklede zitting voor extra comfort.

In dit project heeft Kinnarps voldaan aan de eisen van de hogere middelbare school van Järfälla voor wat betreft meerdere duurzaamheidsaspecten – op sociaal gebied, milieu- en kwaliteitsgerelateerd. Door een nauwe tweerichtingscommunicatie met het management, de leerkrachten en leerlingen gedurende het hele proces, kwamen ze tot een oplossing waarbij iedereen zich betrokken voelt en waar de nieuwe schoolomgeving de beste voorwaarden schept voor toegankelijk leren voor de komende jaren.

We zijn uiterst tevreden over het werk van Kinnarps en het was echt een geweldige samenwerking. Een dergelijk project is een grote investering voor een school, waar de functionaliteit, kleuren en vormen bedoeld zijn om nog vele jaren mee te gaan. Dit is een once-in-a-lifetime project voor een schooldirecteur en daarom is het zo geruststellend en lonend om te weten dat het eindresultaat onze verwachtingen ver overtrof. Kinnarps heeft onze visie omgezet in realiteit.

Schooldirecteur Mariella Augustsson

Samenvatting

  • • Een interieurontwerp dat verschillende activiteiten ondersteunt met het motto "Het moet gemakkelijk zijn om goed te studeren"

    • Een studieruimte gebaseerd op de criteria voor Toegankelijk leren van het National Agency for Special Needs Education and Schools

    • Duurzaamheidsfocus op sociaal gebied, en op het gebied van milieu en kwaliteit

    • Inclusief proces met focus op tweerichtingscommunicatie creëerde betrokkenheid en zorgt voor welzijn