De naam die werd gekozen voor de nieuwe school van de gemeente Hjo legt de lat hoog. Estrid Ericson woonde in Hjo en richtte in de jaren 1920 het interieurbedrijf Svenskt Tenn op. Haar baanbrekende ideeën over de positieve invloed van goed design op mensen hadden een grote invloed op het interieurontwerp van de school. "Je merkt meteen dat onze studenten en medewerkers graag tijd doorbrengen in deze flexibele, stimulerende en duurzame omgeving", zegt schoolhoofd Susanne Appelberg.
De stap van de revolutionaire ideeën van Estrid Ericson over interieurontwerp naar de hedendaagse vereisten voor leeromgevingen is kleiner dan je denkt. In essentie gaat het erom te investeren in aspecten als kwaliteit, creativiteit, individualiteit, functionaliteit – en schoonheid.
Estrid Ericson groeide op in Hjo, studeerde aan de universiteit in Stockholm en werkte daarna een tijdje als kunstdocent in haar geboortestad. Ze richtte Svenskt Tenn op in 1924 en werkte samen met ontwerper Josef Frank aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe stijl van interieurontwerp, met kleuren, patronen en vormen die worden gekenmerkt door elegantie en warmte, schoonheid en functie.
Hier zijn we erin geslaagd ruimtes te creëren met een onderliggend thema die de visies van de school weerspiegelen en onze leerlinggerichte onderwijsfilosofie realiseren. Een holistische benadering van het interieurontwerp was van essentieel belang voor ons en heeft ons geholpen aan onze kwaliteitseisen te voldoen.
De Estrid Ericson School ligt aan de rand van Hjo, vlakbij het bos en het dal van de rivier Hjo, en heeft een ruime speeltuin voor kinderen. Het feit dat de gemeente besloot een nieuwe school te bouwen in plaats van een bestaande school uit te breiden, heeft het mogelijk gemaakt alles zorgvuldig te overwegen vanaf nul: "alles meteen goed", om het met de woorden van Susanne Appelberg te zeggen. "Het is een lang proces geweest, dat de hele tijd werd gekenmerkt door een nauwe samenwerking tussen alle partijen, waarbij de steun en betrokkenheid van het onderwijzend personeel bijzonder sterk was. De voortdurende aanmoedigingen die we van Svenskt Tenn hebben gekregen, zijn ook fantastisch en belangrijk geweest", zegt ze.
De invloed van Estrid Ericson is onmiddellijk duidelijk aan de buitenkant in de vorm van het architectonische ontwerp, de keuze van materialen en de verschillende iconische oversized designelementen in de buitenomgeving en op de gevel – zoals de klassieke olifant van Svenskt Tenn en de alfa omega-boekensteun.
De geest van Estrid Ericson komt nog meer tot uiting in het interieur, met ronde organische vormen, klassieke prints en de prachtige kleuren, tactiele materialen, tijdloze stijl en flexibiliteit van het interieurontwerp. Eenvoudig en elegant, maar toch warm en kleurrijk. Het is allemaal gebaseerd op hedendaagse onderzoeksresultaten over hoe de fysieke omgeving en de manier waarop deze is ontworpen het welzijn en de prestaties van mensen beïnvloeden – in dit geval studenten en personeel.
"Kinnarps is ingestapt in een vroeg stadium en beginnen samenwerken met een projectgroep die bestond uit schoolleiders en schoolontwikkelaars. Later ontmoetten ze ook het onderwijzend personeel om hun meningen en ideeën te horen", zegt Susanne Appelberg. Ze onderstreept het belang van Kinnarps als expert op het gebied van leeromgevingen, een aanhanger van het meest recente onderzoek en een leverancier van totaaloplossingen.
Kinnarps heeft een buitengewoon holistisch perspectief, omdat ze de vereisten van de school begrijpen, onze behoeften kunnen analyseren en deskundigen zijn op het gebied van interieurontwerp en meubilair. Ze waren een goed klankbord en kwamen met suggesties waar we zelf nooit aan hadden gedacht.
De textielruimte is ingericht met de Xact-stoel, die zowel een instelbare hoogte als zitdiepte biedt, waardoor elke leerling de ideale ergonomische werkpositie kan instellen, hoe groot of hoe oud hij/zij ook is.
De kernwoorden van de Estrid Ericson School – duurzaamheid, beweging en literatuur – hebben ook het interieurontwerp gestuurd. Het woord 'beweging' wordt niet alleen weerspiegeld in producten zoals in hoogte verstelbare tafels, tafels van verschillende hoogtes, krukken met vering, zitzakken en zitballen, maar ook in de keuze van lichtgewicht, verplaatsbaar meubilair en de algemene variatie en flexibiliteit van het interieurontwerp, met de nadruk op holistische ergonomie. Zo worden schermen om privacy te creëren consistent gebruikt, net als dimbare verlichting in het hele gebouw. "Dit heeft ook te maken met wat ik zei over kwaliteit en een duurzame totale economie. We mogen niet vergeten dat onze ruimtes en meubels bestand moeten zijn tegen de manier waarop kinderen ze gebruiken, en dat kinderen fysiek actief en levendig moeten zijn," zegt Susanne Appelberg.
We denken in verschillende perspectieven aan duurzaamheid. Het belangrijkste is dat scholen educatief, sociaal en fysiek duurzaam moeten zijn voor de studenten en het personeel. We hebben ook geïnvesteerd in economisch duurzaam interieurontwerp: hoogwaardige interieurs die we lang kunnen gebruiken, die bestand zijn tegen intensief gebruik en, waar nodig, kunnen worden gerenoveerd en opgefrist.
En niet in het minst... literatuur. In het midden van de school ligt de schoolbibliotheek – een uitnodigende, huiselijke ruimte waar men kan lezen, geïnspireerd door de woonkamer van Estrid Ericson, waar haar boeken op een natuurlijke manier deel uitmaakten van de inrichting. Het is een open ruimte, uitnodigend en ingericht met warme groene kleuren, houten oppervlakken en gezellige, afgezonderde ruimtes met hoge, omhullende rugleuningen en bureaus voor uiteenlopende schoolopdrachten.
"Dit is waarschijnlijk de beste schoolbibliotheek die ik ooit heb gezien. We zijn er ongelooflijk trots op. Het idee is dat deze bibliotheek het kloppende hart is van de school, een plek waar je je van nature toe aangetrokken voelt en die uitnodigend, inspirerend en toch kalm aanvoelt", legt Susanne Appelberg uit.
Ze besluit als volgt: "Het kiezen van de naam Estrid Ericson voor onze school is natuurlijk iets waar we ons naar moeten gedragen, maar het is ook een geweldige bron van inspiratie. Ze is in veel opzichten een rolmodel, niet alleen als interieurontwerpster, maar ook als een dappere en krachtige vrouw die haar dromen durfde na te jagen. Ik denk dat we een leeromgeving hebben gecreëerd die deze boodschap overbrengt naar al onze studenten."