Toen het aantal medewerkers binnen een vrij korte periode toenam, moest het Scandinavische marketingbedrijf van AstraZeneca in Stockholm nieuwe kantoren vinden. Die vonden ze dichtbij, aan de overkant, in het Forskaren-gebouw. In augustus 2024 verhuisden ze naar het gebouw, dat de ambitie heeft om een plek te zijn waar wereldleiders op het gebied van de academische wereld, gezondheidszorg en bedrijfsleven elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen delen. De visie van AstraZeneca voor het nieuwe kantoor was om een aantrekkelijke werkplek te creëren waar innovatie en partnerschap centraal staan. Een plek die bijdraagt aan de ontwikkeling van het bedrijf en hen helpt een aantrekkelijke partner te blijven op het gebied van life science.
De visie van een aantrekkelijke werkplek met een focus op innovatie en partnerschap is realiteit geworden. Het nieuwe kantoor wordt niet alleen zeer gewaardeerd door de zowat 200 medewerkers, maar ook door klanten en zakenpartners die graag een bezoek brengen.
Na de verhuizing kiezen de meeste medewerkers ervoor om meer van hun werkuren op kantoor door te brengen dan voorheen. Dit succes is het resultaat van een duidelijke visie, grondig voorbereidend werk en een nauwe samenwerking tussen AstraZeneca en Kinnarps.
Forskaren werd op 6 mei 2024 ingehuldigd door koning Carl XVI Gustav van Zweden en koning Frederik X van Denemarken. De visie is dat het gebouw de 'woonkamer van Hagastaden' wordt – een neutrale plek waar wereldleiders op het gebied van de academische wereld, gezondheidszorg en bedrijfsleven elkaar ontmoeten en kennis delen. Om dit te kunnen realiseren, zijn in het gebouw alleen bedrijven ondergebracht die voor elkaar relevant zijn. Forskaren is ontworpen door architectenbureau 3XN Arkitekter in opdracht van vastgoedontwikkelaar Vectura Fastigheter. Het heeft een duidelijk duurzaamheidsprofiel en zal LEED- en WELL-duurzaamheidscertificeringen krijgen.
Een belangrijk trefwoord voor de nieuwe ruimtes was duurzaamheid, wat betekende dat het interieurontwerp van het vorige kantoor hergebruikt moest worden. Met de steun van Kinnarps werd dit op een efficiënte manier gespecificeerd en ingepland in het nieuwe interieurontwerp, zodat in wezen alles opnieuw werd gebruikt.
Andreas Holmgren, Director of IT & Site Management bij AstraZeneca, legt uit dat de organisatie ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen heeft die eisen stellen aan hun leveranciers om ook op lange termijn met duurzaamheid te werken. Hij legt uit dat dit een van de redenen was waarom ze ervoor kozen om met Kinnarps samen te werken, zowel in het Forskaren-project als in verschillende eerdere projecten. "We zochten een leverancier met wie we nog lang kunnen samenwerken, wat betekende dat onze duurzaamheidsdoelstellingen op de lange termijn moesten worden afgestemd. En dat was het geval bij Kinnarps", zegt hij.
AstraZeneca en Kinnarps hebben samen een medewerkersenquête uitgevoerd om basisgegevens te verzamelen voor het interieurontwerp. De inzichten uit de enquête maakten het mogelijk om een kantoor te ontwerpen dat is aangepast aan de manier waarop de organisatie werkt. Een interieurontwerp dat alles ondersteunt, van individueel werken tot creatieve samenwerkingen.
De fysieke vergadering is belangrijk om innovatie en samenwerking te bevorderen. Daarom was er een breed scala aan vergaderruimtes nodig om alles te ondersteunen, van creatieve en informele vergaderingen tot grotere conferenties en presentaties.
"We zochten een leverancier met wie we nog lang kunnen samenwerken, wat betekende dat onze duurzaamheidsdoelstellingen op de lange termijn moesten worden afgestemd. En dat was het geval bij Kinnarps."
Uit de medewerkersenquête bleek dat veel mensen ook willen werken in andere ruimtes dan de traditionele werkplek. Velen wilden bijvoorbeeld op een sofa of in een fauteuil kunnen zitten en werken, in een meer informele, ontspannen omgeving.
De lounge wordt door medewerkers gebruikt als woonkamer. Een plek waar ze kunnen socializen, een koffie kunnen drinken, even kunnen werken of tussen vergaderingen door kunnen praten.
Een van de duidelijkste inzichten die uit het voorbereidende werk naar voren kwamen, was de behoefte aan ruimtes die het werk met een individuele focus ondersteunen. Daarom werd het grote aantal open bureaus aangevuld met 19 reserveerbare werkplekken in afzonderlijke ruimtes – een optie die vaak door de medewerkers wordt geprezen. Weten dat er altijd ruimtes beschikbaar zijn, bijvoorbeeld wanneer je een videovergadering moet houden, heeft een nieuw niveau van geruststelling gecreëerd.
Op de werkplekken vergemakkelijkt de Vibe wand gefocust werken door afleidende bewegingen in de ooghoek af te schermen. Statisch zitten wordt tegengegaan door de Plus bureaustoel en het in hoogte verstelbare bureau uit het Serie P, die samen een gevarieerde werkpositie bevorderen.
Gordijnen en Vibe geluidsabsorberende elementen aan de wanden zorgen voor een gezellige sfeer en een goede luisteromgeving op de werkplekken in afzonderlijke ruimtes.
Omdat onvoorziene omstandigheden grote projecten als deze gemakkelijk kunnen vertragen, zegt Andreas dat veel medewerkers aangenaam verrast waren toen alles klaar was om op de exacte datum te verhuizen. "Alles was klaar op het geplande moment, dus meteen na de vakantieperiode konden 80 medewerkers zonder problemen aan de slag in het nieuwe kantoor." Hij kijkt terug op een geslaagd project en bevestigt dat een zorgvuldige aanpak loont, van visie tot uitvoering.