Interieurgroep Kinnarps daagt het concept circulariteit uit

Dat iets circulair is, betekent niet automatisch dat het ook duurzaam is. Kinnarps is van mening dat het belangrijk is om interieuroplossingen en meubels te creëren die geschikt zijn voor langdurig gebruik. Daarom wordt nu een concept voor duurzame circulariteit gelanceerd.

Elk jaar wordt er in Europa meer dan 10 miljoen ton meubilair weggegooid. Voor eens en voor altijd moet het concept circulariteit worden uitgedaagd en de meubelindustrie moet de verantwoordelijkheid nemen voor hoe meubels worden ontworpen, vervaardigd en vervoerd om de voorwaarden te creëren voor duurzaam interieurontwerp. Circulariteit wordt vaak gelijkgesteld aan duurzaamheid, maar wordt pas duurzaam als een product is ontworpen voor langdurig gebruik. Die lange levenscyclus moet verder worden verlengd door voorbereid te zijn op updates, renovatie en vernieuwing. Het belangrijkste principe als het gaat om het verminderen van de milieu-impact van meubelgebruik is dat het meubel zo lang mogelijk wordt gebruikt. Dan is de milieubelasting per jaar van de levenscyclus van het meubel zo laag mogelijk.

Duurzaamheid maakt sinds de oprichting in 1942 deel uit van het DNA van familiebedrijf Kinnarps. Het leveren van hoogwaardige en aantrekkelijke interieurontwerpoplossingen die lang meegaan, is niet nieuw voor de interieurgroep. Nu zetten ze hun duurzaamheidswerk echter een stap verder door een concept te lanceren dat de drie belangrijkste parameters duidelijk naar voren brengt als het gaat om het kiezen van duurzame en circulaire interieurs.

Circles of change - Duurzame circulariteit van Kinnarps biedt een nieuwe manier van gebruiken en denken over duurzame interieuroplossingen. Het concept helpt bedrijfsleiders, inkopers en architecten om vanaf het begin duurzame, circulaire en functionele keuzes te maken door de behoeften van de organisatie te analyseren. Het draait allemaal om het maken van bewuste keuzes, het creëren van flexibele oplossingen en het kiezen voor hoge kwaliteit om tot een toekomstbestendige oplossing te komen. Het resultaat is een interieur met lage levenscycluskosten dat is ontworpen op basis van geïdentificeerde behoeften en dat welzijn, efficiëntie en succes bevordert - terwijl tegelijkertijd de natuurlijke hulpbronnen worden behouden.


Het concept omvat een aantal circulaire diensten zoals werkplekanalyses voor de kantoor-, onderwijs- en zorgsector en in Zweden als eerste markt biedt het bedrijf ook de mogelijkheid om gerecycleerd meubilair in te kopen via e-commerce en een unieke servicetruck die de mogelijkheid biedt om oude meubels nieuw leven in te blazen op locatie bij de klant.


“Duurzaam interieurontwerp gaat zowel over het heden als over de toekomst. Bij het kiezen van interieurinrichting en meubelen is het daarom belangrijk om rekening te houden met de gehele levenscyclus en vanuit de behoefte van de organisatie flexibele interieuroplossingen te creëren die medewerkers echt ondersteunen in hun dagelijkse werk. Het gaat ook om het kiezen van meubels met zorgvuldig geselecteerde materialen die zijn ontworpen en voorbereid op vernieuwing, om de levensduur te maximaliseren en voorwaarden te scheppen voor duurzame circulariteit.”


Jenny Hörberg Global Range Director Kinnarps

 

“We helpen onze klanten vanaf het begin bij het maken van duurzame en circulaire keuzes, keuzes die de voorwaarden scheppen voor toekomstbestendige omgevingen. Op basis van behoefteanalyses creëren we unieke, ergonomische en flexibele oplossingen, ontworpen voor de individuen en activiteiten van vandaag, maar die ook klaar zijn om aan toekomstige behoeften en uitdagingen te voldoen. Door meubels en concepten die kunnen worden bijgewerkt, vernieuwd en gerenoveerd, maken we veranderlijke en aanpasbare interieurontwerpoplossingen mogelijk die kunnen worden ontwikkeld voor veranderende behoeften en die lang meegaan.


Dan Molander Global Sales Director Kinnarps

 

Meer weten over duurzame circulariteit

kinnarps.be/duurzame-circulariteit

Meer informatie
PR Contact
Kristina Hjalmarsson
Telefoon: +46 515 382 87
E-mail: kristina.hjalmarsson@kinnarps.se

OVER KINNARPS
Kinnarps levert interieuroplossingen voor kantoren, scholen en gezondheidszorginstellingen. De hele waardeketen wordt gekenmerkt door een hoge kwaliteit en een lage impact op het milieu - van de grondstoffen tot de afgewerkte oplossingen. Kinnarps is een van de grootste producenten in Europa op het gebied van interieuroplossingen voor werkplekken en is actief in 40 landen met een omzet van meer dan 3,2 miljard SEK. De Kinnarps Groep ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt de volgende handelsmerken: Kinnarps, Materia, Skandiform, NC Nordic Care, Drabert en MartinStoll. Kinnarps werd in 1942 opgericht door Jarl en Evy Andersson. Het bedrijf is nog steeds volledig in handen van de familie.