Tevredenheid op een kantoor dat de bedrijfswaarden weerspiegelt

Om aantrekkelijke banen en een goede werkomgeving te creëren, is het belangrijk dat het kantoor functioneel en inspirerend is. Door uw ontwerp kunt u uw merk een sterke impuls geven. Een interieurontwerp dat de waarden, opvattingen en identiteit van het bedrijf weerspiegelt, komt zowel de klanten als de medewerkers ten goede.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat design een veel grotere invloed op ons heeft dan we voorheen dachten. Er bestaat een duidelijk verband tussen de efficiëntie en de mate waarin we onze omgeving waarderen. Door te investeren in het ontwerp van uw werkomgeving, investeert u zowel in de interne trots als in de aantrekkingswaarde voor nieuwe talenten. Een zeer functionele en interessante kantooromgeving is daarom van cruciaal belang om uitdrukking te geven aan de identiteit en het merk van het bedrijf, en om de medewerkers achter een gemeenschappelijke visie te scharen. 

Bij Kinnarps hebben we ruime ervaring in de creatie van kantoren met een sterke identiteit en functionele werkomgevingen. Dit doen we samen met klanten, dealers en architecten. Om een functionele, comfortabele, merkopbouwende omgeving te creëren die klanten en medewerkers aanspreekt, moet eerst een grondige analyse van de behoeften worden gemaakt. Aan de hand daarvan kunt u een omgeving creëren die werktaken en werkmethoden ondersteunt, en tegelijkertijd het welzijn en de creativiteit bevordert.

De visie van een interieurontwerpster op functionaliteit en brand building

"Veel klanten vragen duidelijk om een interieurontwerp dat uitdrukking geeft aan het merk en de identiteit van het bedrijf"

Ingrid Ehrnebo, SIR/MSA-interieurontwerpster bij White Arkitekter in Linköping, Zweden

"Wij brengen altijd eerst de behoeften van de klant in kaart. Klanten willen steeds vaker een interieurontwerp dat de identiteit van hun bedrijf weerspiegelt. Steeds meer mensen begrijpen het verband tussen ontwerp en identiteit. Ze weten ook dat er actief kan worden gewerkt aan de creatie van een interieurontwerp dat de bedrijfswaarden versterkt, niet alleen extern bij de klanten, maar ook intern naar de medewerkers toe. White Arkitekter werkt met multifunctionele teams waarin verschillende deskundigen samenwerken. Er kunnen bijvoorbeeld lichtontwerpers en sociaal antropologen bij een project worden ingezet. Vooral in activity-based werkomgevingen worden het merk en de identiteit van een bedrijf steeds belangrijker. In die gevallen, waarin we aan deze werkmethode gebonden zijn, kon een bepaalde sfeer gemakkelijk worden versterkt als we toegang hebben tot een breed scala aan materialen en kleuren. Het is geweldig als er veel keuzemogelijkheden zijn voor de basis en niet alleen voor de 'opvallende' producten." De functionaliteit moet centraal staan als de behoeften van de klant het uitgangspunt vormen. "Ook in deze gevallen is het type omgeving bepalend. Voor openbare ruimtes die sneller onderhevig zijn aan slijtage en waarbij aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan, kies ik eerst de materialen en maak ik vervolgens een keuze uit de kleuren die voor de materialen beschikbaar zijn. Bij private ruimtes kunnen soms eerst de kleuren worden gekozen en daarna pas de materialen."

Een uitgebreide keuze aan materialen en kleuren is belangrijk

Ingrid Ehrnebo is een van de ontwerpers die met Kinnarps heeft samengewerkt om nieuwe materialen en kleuren te ontwikkelen. Eén daarvan is gebeitst fineer in diverse kleuren, dat kan worden gecombineerd met verschillende soorten stoffen in uiteenlopende kleuren. Volgens Ingrid is het niet alleen voor het creatieve proces belangrijk dat een leverancier een breed scala aan kleuren en materialen aanbiedt, maar ook voor haar om de opdracht van de klant te kunnen uitvoeren. "Als SIR/MSA-interieurontwerpster kan ik geen voorkeur uitspreken of aanbeveling doen voor een bepaalde materiaal- of productkeuze omdat ik die gewoon zelf mooi vind. In mijn functie moet ik neutrale en financieel onafhankelijke aanbevelingen doen. Het is mijn verantwoordelijkheid om de best mogelijke oplossingen voor te stellen om aan de behoeften van de klant te voldoen. Ik vraag me af of iedereen wel van dat feit op de hoogte is. In mijn professionele rol als ontwerper help ik klanten door de beste oplossingen voor te stellen om aan de functionele, esthetische en wettelijke vereisten te voldoen."

Ongeremde creativiteit

Als de mogelijkheid bestaat om met een aantal kleuren uit hetzelfde kleurenschema te werken en om ze te combineren met verschillende soorten materialen en producten, bevordert dat de creativiteit. "Hierdoor kan ik me helemaal laten gaan, wat onder de juiste omstandigheden een groots effect kan opleveren. Als het om een grote omgeving gaat waarin veel verschillende elementen moeten terugkomen, weet ik uit ervaring dat het vaak beter is om de ruimte op te splitsen en met toon op toon-kleuren te werken." Het kan niet vaak genoeg herhaald worden dat de omgeving en de behoeften van de klant bepalen hoeveel vrijheid er is om met kleuren en materialen te spelen. "Interieurontwerp is een ingewikkelde puzzel waarbij esthetiek en brand building moeten worden verenigd met functionaliteit en normen op het gebied van veiligheid, ergonomie en toegankelijkheid."

"Door de ruimere keuze kan uw visie op een veel creatievere manier worden gerealiseerd. Gebeitst fineer geeft meer het gevoel van echt hout, omdat je nog steeds kunt zien dat het een natuurlijk materiaal is. Het is gemakkelijk om de beitsen af te stemmen op ander meubilair: bepaal de basis van de beits en combineer ze met andere materialen."

Ingrid Ehrnebo, SIR/MSA-interieurontwerpster

De ideeën van Ingrid:

Design_Branding_07.jpg

Door echte materialen te kiezen, ontstaat een omgeving waarmee we ons verbonden voelen

Waar mogelijk vermijdt Ingrid het gebruik van materialen die andere materialen imiteren. Met 'echt materiaal' bedoelt ze materiaal dat iets zegt over de inhoud ervan, dus dat, als het eruitziet als hout, massief hout of fineer is.

Design_Branding_06.jpg

Kleurkeuze

Ingrid gebruikt liever vergelijkbare kleuren uit hetzelfde kleurenschema dan dat ze probeert om dezelfde kleuren in verschillende materialen te vinden.

KCS_Pink_Veneer_HalfWidth.jpg

Beits en lak

Gebeitst hout en gelakt hout geven een heel andere indruk. Gebeitst fineer op meubilair zorgt voor een zachtere uitstraling dan een dekkende lak. De houtnerf komt erdoorheen, wat het meubelstuk een visueel diepte-effect geeft.

Identiteit en functionaliteit ontdekken in uw materiaalkeuze

Het interieurontwerp en de gekozen materialen en kleuren zijn essentieel voor de identiteit en functionaliteit van de kantooromgeving. Daarom presenteren we u onze Kinnarps Colour Studio, een veelzijdige en uitgebreide collectie materialen, structuren en kleuren (stof, leer, laminaat, fineer, metaal, acryl, kunststof en glas). Onze materialen zijn getest en gecertificeerd om de kwaliteit en functionaliteit voor uiteenlopende omgevingen te garanderen, of u nu wasbare stoffen, makkelijk te onderhouden bureaus of zeer brandveilig meubilair nodig hebt. De materialen die we opnemen in ons standaardassortiment zijn in nauwe samenwerking met architecten en interieurontwerpers ontwikkeld. Zo zorgen we ervoor dat Kinnarps Colour Studio de variatie en functionaliteit kan blijven bieden die het creatieve proces inspireren en vergemakkelijken. 

 

Ontdek alle materialen in Kinnarps Colour Studio