DUURZAAMHEID MOET GEMAKKELIJKER WORDEN!

De trend is wereldwijd onmiskenbaar. Steeds meer mensen willen duurzame keuzes maken. Ze willen zien welk verschil ze eigenlijk maken – en ze willen er het bewijs van zien. Daarom moeten wij het gemakkelijker te begrijpen maken hoe duurzaamheid werkt en welk proces er achter het maken van een product zit. En we moeten het gemakkelijker maken om te kiezen.

Johanna Ljunggren, Sustainability manager

Drie belangrijke factoren fungeren als aanjagers van de ontwikkelingen binnen openbare interieurs:

1.

EEN NIEUWE GENERATIE KLANTEN  

Een nieuwe generatie stelt nieuwe eisen aan ondernemingen op het vlak van duurzaamheid. De besluitvormers van de toekomst zullen niet tevreden zijn met het kopen van een keurmerk – ze willen feiten.

2.

INKOPERS STELLEN HOGERE EISEN

Overheden, bedrijven en organisaties stellen binnen hun inkoopprocessen steeds hogere duurzaamheidseisen. Als leverancier wordt van u meer verwacht dan alleen de vakjes aanvinken – u moet laten zien dat u controle hebt over de waardeketen.

   

3.

DUURZAAMHEIDS-
CERTIFICERINGEN

Een toenemend aantal ontwikkelaars kiest ervoor om hun projecten volgens andere duurzaamheidsstandaarden te certificeren, zoals bijvoorbeeld LEED. Dat is van invloed op elk detail van het project – tot aan de keuze van de meubels en inrichting.

ONZE OPLOSSING: THE BETTER EFFECT INDEX

The Better Effect Index is de eerste uitgebreide tool voor iedereen die duurzame keuzes wil maken op het vlak van interieurontwerp. De tool helpt om verschillende duurzaamheidsaspecten te bepalen en om te vergelijken in hoeverre onze producten aan de eisen voldoen. De producten zijn geëvalueerd binnen zes verschillende domeinen die uw duurzaamheidsinspanningen effectiever maken. 

 

The Better Effext Index Online Tool

 

VIER DUURZAAMHEIDSTRENDS VOLGENS JOHANNA

De snelle ontwikkeling van nieuwe innovaties en materialen is er het levende bewijs van dat het thema duurzaamheid veel mensen bezighoudt en inspireert. Onze Sustainability Manager, Johanna Ljunggren, bespreekt vier sterke duurzaamheidstrends. 

GOED OM TE WETEN:
  • The Better Effect Index is van toepassing op alle merken binnen de Kinnarps Groep (Kinnarps, Drabert, MartinStoll, Materia, NC en Skandiform).

  • The Better Effect is als open source beschikbaar voor alle belanghebbenden – architecten, klanten en concurrenten – zodat iedereen kan zien hoe wij onze producten hebben geëvalueerd. 


DE DEELECONOMIE GROEIT

Binnenkort zullen we oplossingen voor gemeenschappelijk gebruik, geïnspireerd door apps zoals Sunfleet en Uber, ook zien opduiken in de interieurontwerpbranche. Het delen van kantoren, kantoormeubilair en technische apparatuur is een tijds- en kosteneffectieve manier om hulpbronnen economisch te beheren.


NIEUWE MATERIALEN

Meubelfabrikanten zouden veel van modeontwerpers kunnen leren. De modebranche experimenteert met vezels uit bamboe en Zweedse naaldbossen. In plaats van leer worden ananasbladeren gebruikt en 3D-geprinte schoenen worden gemaakt van kunststofafval uit de zee.


VIRTUAL REALITY

Virtual Reality heeft het potentieel om een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot. In de toekomst zullen we onze klanten een VR-ervaring kunnen aanbieden in plaats van hun te vragen langs te komen om onze producten te bekijken. Met VR hoeven er geen dure tentoonstellingen en showrooms te worden gebouwd.


LEASING EN HERGEBRUIK VAN MATERIALEN

We worden er steeds beter in om materialen te hergebruiken tussen verschillende sectoren en contexten. In de kunststofindustrie is het al mogelijk om verschillende materialen en componenten te huren. Een ander voorbeeld zijn de recyclagemarkten van The Plastic Bank in Peru en Haïti. De lokale bevolking verzamelt kunststofafval en krijgt er materialen en gereedschappen voor terug.