Schoolmeubilair van de toekomst moet beweging stimuleren

De nieuwste trend in het onderwijs is Learn with Brain and Body (LEARN BNB). Deskundigen en onderzoekers hebben geconcludeerd dat fysieke beweging het leren vergemakkelijkt en dat het van vitaal belang is dat leeromgevingen en lesmethoden zich aanpassen aan deze bevindingen. Het is niet langer voldoende om alleen de hersenen uit te dagen. Nu moet het hele lichaam worden betrokken.

LICHAMELIJKE ACTIVITEIT LEIDT TOT BETER LEREN

Volgens een rapport van de Nordic Council of Ministers is 68% van de Zweedse schoolkinderen lichamelijk inactief. Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. Het trendrapport van Kinnarps over de leeromgevingen van de toekomst, opgesteld in samenwerking met experts in leeromgevingen in de Scandinavische regio, geeft aan dat het gebruik van het hele lichaam in het onderwijs zal toenemen. Learn BNB is een van de trends die een grote impact zullen hebben op onze leeromgevingen. De trend is in veel opzichten belangrijk, omdat het kunnen omgaan met het lichaam intellectueel leren vergemakkelijkt. Het concept Learn with Brain and Body erkent dat het niet langer voldoende is om alleen je hersenen te gebruiken, maar dat het hele lichaam erbij betrokken moet zijn. Klaslokalen en stille meubels zijn daarom enkele van de trends die steeds vaker voorkomen op onze scholen.

"Lichamelijke activiteit verbetert niet alleen onze gezondheid, maar ook ons ​​cognitieve vermogen op korte en lange termijn. Kinderen brengen de eerste 20 jaar van hun leven een grote hoeveelheid tijd door in het onderwijs. Hierdoor krijgen scholen een unieke kans om invloed uit te oefenen op de fysieke activiteit en het bevorderen van gezonde leefgewoonten. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door omgevingen te creëren die fysieke activiteit bevorderen en korte pauzes in de les te introduceren ", zegt Daniel Berglind, onderzoeker aan het Karolinska University Hospital in Zweden.

 

Technologie en interieurdesign

Learn BNB stelt nieuwe eisen aan zowel producten als omgevingen die stil zijn en tegelijkertijd beweging bevorderen, zoals schommelstoelen of stille vloeren. Het rapport onthult ook dat technologie en het internet der dingen (IoT) in de toekomst beweging in klaslokalen zullen ondersteunen met behulp van sensoren die de positie van meubels veranderen en leerlingen aanmoedigen om op te staan ​​als ze een tijdje stil hebben gezeten. Learn BNB heeft alles te maken met het vergroten van de dynamiek en beweging in de kamer om het leren te verbeteren. Daarom is het belangrijk dat het interieurontwerp flexibel is en kan worden aangepast aan de behoeften van individuen, groepen en verschillende leerstijlen.

"Net zoals veel werkplekken zijn ingericht met meubilair dat beweging bevordert, worden klaslokalen en leeromgevingen aangepast om te voorkomen dat leerlingen te lang stilzitten. We zien een toename in de vraag naar mobiel meubilair, geluidsabsorberende producten en stoelen die beweging mogelijk maken. zonder geluid te maken. Er zal de komende jaren veel gebeuren als het gaat om de ontwikkeling van schoolinterieurs ", zegt Anders Larsson, Next Education Concept Manager bij Kinnarps.

 

Vijf tips voor een actief klaslokaal

1.
Brein break

Actieve onderbrekingen in de klas met oefeningen die de leerlingen kunnen uitvoeren zonder materiaal.

2.
Gym in de klas

Een zone in het klaslokaal waar er materiaal en instructies zijn om beweging aan te moedigen.

3.
Zit-stabureaus

In de klas om leerlingen aan te moedigen om af te wisselen tussen zitten staan.

4.
Mobiel meubilair

Meubilair (bijvoorbeeld met wielen) dat gemakkelijk te verplaatsen is en aanpassingen mogelijk maakt voor klassikale activiteiten, groepswerk en individueel werk.

5.
Beschrijfbaar oppervlak

Creëer beschrijfbare ruimtes op verschillende muren om ideeën op te schrijven, en moedig leerkrachten en leerlingen aan om zich in een groter gebied te verplaatsen.

BEHOEFTEN VAN LEERLINGEN INLOSSEN

Onze kantoren en werkplekken veranderen continu. Trends in interieurdesign worden gecombineerd met ergonomie en creativiteitsverhogende elementen. We zien dit voor het grootste deel als een natuurlijke ontwikkeling, maar op veel scholen heeft de tijd helaas stilgestaan. "De technologie is veranderd, maar klaslokalen zien er meestal nog hetzelfde uit. Bureaus staan ​​opgesteld in rijen tegenover een bord. Een van de weinige verschillen in veel van de scholen die we bezoeken, is dat leerlingen tablets in plaats van pennen in hun handen hebben", zegt Anders Larsson. Geavanceerde scholen durven traditionele structuren uit te dagen en in plaats daarvan tegemoet te komen aan de behoeften van hun leerlingen. Flexibele klaslokalen en meubels die variatie ondersteunen en kinderen stimuleren om te bewegen, vergroten de kans op goed werk en samenwerking. Het draait allemaal om het accommoderen van individuele leerprocessen. "Het kan zijn dat het gemakkelijker is om de inhoud van het boek dat je 's ochtends leest in je op te nemen als je dat doet vanaf een zachte bank of vloerkleed dan vanaf een hardhouten stoel. Iedereen leert op verschillende manieren. Sommige mensen kunnen het beste zitten op een lage stoel en anderen in een hoge. Er zijn ook mensen die afgeschermd moeten worden of met hun gezicht tegen een muur moeten zitten. Het is belangrijk om deze kennis in de klas te brengen, om nog maar te zwijgen van de langverwachte tijd, ”vervolgt Anders.

richt veel oppervlakken in

Een belangrijke observatie is dat veel kinderen zich veilig voelen als ze in een hoekje zitten. Dit is te zien aan hoe ze ervoor kiezen om langs de muren te zitten. Overweeg in dit geval om een klaslokaal te creëren met meer dan vier hoeken. U kunt schermen, textiel, fauteuils met hoge rugleuning en opbergmeubelen op wielen gebruiken om ruimtes af te sluiten. Creëer zones binnen een kamer. Er zijn ook andere gebieden op scholen die effectiever kunnen worden gebruikt. Waarom zou je de kantine beperken tot eten? Kan een passieve gang actief worden? En hoe creëer je omgevingen voor spontane ontmoetingen en informeel leren?

KUNNEN EEN STOEL EN EEN BUREAU HET LEREN BEïnvloeden?

Er zijn een aantal slimme opties om op natuurlijke wijze beweging en variatie in het dagelijkse onderwijs te integreren. Plaats een statafel in de klas om leerlingen aan te moedigen om te gaan staan ​​tijdens het uitvoeren van opdrachten. Dit is niet alleen een goede manier om beweging aan te moedigen, maar vaak ook een eenvoudige. Het is ook belangrijk om variatie mogelijk te maken voor het werk met de hele klas, in groepen of individueel. Daarom moet het interieurontwerp functioneel en mobiel zijn om aanpassingen mogelijk te maken voor de behoefte en situatie. Stoelen en tafels op wielen maken het gemakkelijk om meubels in nieuwe formaties of groepen te herschikken. De uitdaging is echter om te voorkomen dat er lawaaierige omgevingen ontstaan. Meer activiteit zou niet meer lawaai moeten betekenen. Het gebruik van schommelstoelen of krukken op stille vloeren is een manier om dit aan te pakken. Door een ergonomische stoel te kiezen die aanpasbaar en verstelbaar is, of een stoel die schommelt en wieltjes heeft, worden leerlingen aangemoedigd om zittend te bewegen. Het heeft als bijkomend voordeel dat de stoel kan worden aangepast aan de lengte en behoeften van individuele leerlingen.

Kinnarps Next Education®

"We bouwen ook plekken waar je in hoeken kunt zitten en plekken met zachte, warme meubels - dit zorgt voor een gevoel van veiligheid.”

Christer Holger, oprichter Skapa School.

Xact

Xact

Kinnarps

323 Kleuren & Materialen | 16 Varianten

Boullée

Boullée

Materia

Meer over onderwijs

meer weten over hoe wij werken met actieve leeromgevingen?

KINNARPS NEXT EDUCATION® - onderzoek, strategie en advies voor het creëren van uw ideale leeromgeving. In ons proces werken we met tastbare tools en workshops om uw huidige situatie te analyseren en uw behoeften in kaart te brengen en om te bepalen welke omgevingen uw toekomstige leeromgeving vereist. Samen creëren we een unieke leeromgeving op basis van uw wensen en eisen. Een methode om ruimtes te creëren voor actief leren.

 

Lees meer