KANTOORDESIGN VOOR WELZIJN, CREATIVITEIT EN PRODUCTIVITEIT
Design en esthetiek werden altijd gezien als een mooi omhulseltje, een overbodige luxe voor als er nog wat geld in het budget over was. Uit onderzoek blijkt echter dat we veel meer worden beïnvloed door het ontwerp van de werkplek dan we voorheen dachten. Er is zelfs een sterk verband tussen de toename in het aantal ziekteverlofdagen en de aandacht die er aan het ontwerp van het kantoor werd besteed.
Uit onderzoek van de Ohio State University en het National Institute of Mental Health in de VS blijkt dat mensen meer stress ervaren als er niet goed over het ontwerp van de werkomgeving is nagedacht.
In het onderzoek werden opnieuw ingerichte gebouwen met een goed doordacht ontwerp vergeleken met gebouwen waar nauwelijks over het ontwerp was nagedacht. Mensen die in de oudere omgeving met een minder goed doordacht ontwerp werkten, ondervonden veel meer stress, zelfs als ze niet aan het werk waren. Het stressniveau lag zelfs zo hoog, dat ze meer kans hadden op hartkwalen.
"Het woord 'design' verwijst naar een breed concept; het zoeken van een oplossing voor een probleem en dus niet alleen kiezen welke kleur er op de muren van de receptie moet komen. We moeten voor de werkplek een totaalaanpak gebruiken," zegt Louise Klarsten, CEO van het trend- en kleurenbureau Colourhouse.
Dat is vooral belangrijk voor de gezondheid, want ziekte door problemen met de mentale gezondheid is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen zich ziek melden.
Misschien hebben we moeite met de overgang van een industrieel tijdperk naar een denkeconomie, waardoor we de typische arbeidsongevallen van tegenwoordig niet kunnen voorkomen. De 'veiligheidsbrillen' en 'handschoenen' van tegenwoordig zijn lastiger te definiëren en draaien om zachtere waarden, die net zo belangrijk zijn.
Een goed ontworpen kantoor kan medewerkers gezond houden.
• Mensen die een prettige werkplek hebben, zijn vaak meer tevreden over het werk dat ze doen.
• Van de mensen die op zoek zijn naar een baan zei bijna de helft dat ze bij de beslissing om de baan al dan niet aan te nemen, ook het ontwerp van het kantoor laten meespelen.
• Het ontwerp van de werkplek heeft ook invloed op ons vermogen om creatief en kritisch te denken.
"Natuurlijk licht, geluidsniveaus, temperatuur en luchtkwaliteit hebben een enorme impact op onze productiviteit en hoe betrokken we zijn als we op kantoor zijn," zegt Tim Oldman, CEO van Leesman Index, een bedrijf dat werkplekken analyseert.
Een ander aspect bij het ontwerp van de werkplek is dat de omgeving een verlengstuk van het merk van een bedrijf kan worden.
"De kantoren en het meubilair van de toekomst worden steeds belangrijker bij het creëren van een bepaalde cultuur," zegt Derek Barker, CEO van het design- en architectuurbureau Haskoll.
Tim Oldman denkt daar ongeveer hetzelfde over:
"We moeten ervoor zorgen dat onze medewerkers trots zijn op hun werkplek. Dat kun je bepalen door een aantal vragen te stellen: Is dit een plek die ik met trots aan mijn gezin kan laten zien? Is dit een plek waar ik graag klanten mee naartoe neem? Trots is belangrijk voor een bedrijf. Het maakt de medewerkers loyaal, waardoor ze hun uiterste best doen om het merk van het bedrijf beter te vertegenwoordigen."
De sleutel tot succes is een beter perspectief, geen afzonderlijke interieur- en designonderdelen, maar een totaalbeeld.
Wat zijn de cultuur, de doelen en de richting van het bedrijf? Hoe versterkt het ontwerp van de werkplek de interne en externe identiteit van het bedrijf? Hoe verplaatst het personeel zich op de werkplek?
"Het ontwerp van de producten en het interieur alleen is niet genoeg. We moeten het ontwerp combineren met een grondige kennis van de cultuur en doelen van de klant - alleen dan wordt een ontwerp goed," aldus Beata Osiecka, Managing Director bij Kinnarps Polska.
Er is een enquête onder 120.000 mensen gehouden, waarin slechts 52% aangaf te geloven dat hun werkplek de productiviteit kan stimuleren.
Het wordt met andere woorden in de toekomst een van de grootste uitdagingen om een omgeving te creëren waarin medewerkers hun volledige potentieel kunnen benutten. Hoe we dat doen, hangt natuurlijk af van de kernactiviteiten van het bedrijf, maar voor elke sector gelden een aantal terugkerende patronen.
"In de kantoren van de toekomst ligt de focus op interactie, ook wel op verwerking, maar vooral op interactie, productie en het uitwisselen van ideeën. En vanuit daar ga je naar verkoop, auditing en onderzoek. De kantoorruimte moet voldoen aan de vereisten die door de verschillende activiteiten ontstaan," zegt Martin Cook, hoofd van de Interior and Graphic Design Group bij BDP in het Verenigd Koninkrijk.
– Markus Wilhelmson
Citaat:
"Het ontwerp van de producten en het interieur alleen is niet genoeg. We moeten ontwerp combineren met een grondige kennis van de cultuur en de doelen van de klant."
– Beata Osiecka, Managing Director bij Kinnarps Polen
WIST U DAT...
…94 % van de mensen zegt dat de werkomgeving belangrijk is voor hun welzijn op kantoor, zo blijkt uit een enquête die namens Kinnarps door Demoskop in het voorjaar van 2013 is uitgevoerd.
...volgens diezelfde enquête slechts 1 op 4 volledig tevreden is over de werkomgeving op hun werk.
...medewerkers creatiever denken als de werkplek hoge plafonds heeft. Kantoren met lage plafonds zijn beter voor kritisch en constructief denken, aldus een onderzoek door de Universiteit van Minnesota.
...er 4.500 werkplekken voor 6.000 medewerkers zijn in DTAC House, een wolkenkrabber van 41 verdiepingen in Bangkok. De kantoorruimte is ontworpen op basis van het soort werk van de personeelsleden. Steeds meer mensen werken buiten het kantoor en dat betekent dat onze kantoren steeds flexibeler moeten worden.