Hoe verbeter ik de ergonomie op school?

Het klaslokaal is een van de belangrijkste werkomgevingen. Dankzij ergonomisch meubilair wordt het klaslokaal een positieve omgeving waar leren en persoonlijke ontwikkeling centraal staat. We willen gevarieerde en flexibele omgevingen creëren die onze noden en ondersteunen en het vermogen van leerlingen en leerkrachten optimaliseert.

Vandaag  weten we dat het klaslokaal erg belangrijk is in het leerproces. Verlichting, akoestiek, ventilatie en flexibel en ergonomisch meubilair zorgen ervoor dat het welzijn wordt vergroot en leerlingen zich makkelijker kunnen concentreren. Het blijft echter zo dat leerlingen niet altijd beschikken over meubilair dat is aangepast aan hun leeftijd en lengte. Bovendien kan het lengteverschil tussen verschillende leerlingen in een klas groot zijn, en wordt een klaslokaal vaak door verschillende groepen gebruikt. Daarom is het belangrijk om een klaslokaal in te richten met aanpasbare oplossingen en producten.

Deze enquête uitgevoerd door Kinnarps in Zweedse scholen zendt een duidelijke boodschap.1

"40 procent van de leerlingen zit niet comfortabel op zijn stoel, terwijl 60% van de leerlingen denkt dat de fysieke leeromgeving beslissend is voor hoe ze zich voelen op school. Hun leerkrachten gaan akkoord: 2 op 3 leerkrachten denkt dat de omgeving belangrijk is voor de prestaties van leerlingen."

Anders Larsson, Next Education Manager, Kinnarps

Aangepaste hoogte is belangrijk

De juiste combinatie van bureau en stoel is belangrijk om ervoor te zorgen dat leerlingen correct kunnen zitten. Vaste of instelbare tafels, gecombineerd met de correcte, liefst instelbare, stoel nemen druk weg van het lichaam en vergroten de concentratie van de leerlingen.

"De lengte van de leerling is beslissend voor de ergonomie, of ze nu zitten of staan om te werken. Daarom is het belangrijk om niet alleen meubilair aan te bieden dat ontworpen is voor de leeftijd van de leerlingen, maar ook om hoogte instelbare stoelen te combineren met hoogte instelbare bureaus. Zo kunnen leerlingen hun werkhoogte aanpassen, zowel voor zittend als staand werk," vertelt Anders, Next Education Manager bij Kinnarps.

Het stimuleren van staand werken is niet enkel gezond voor de leerlingen, maar resulteert ook in een betere ergonomie voor de leerkrachten doordat ze minder vaak gebogen moeten staan over het bureau.

"Het juiste meubilair kiezen kan ook de ergonomie verbeteren voor andere personeelsleden in de school. Stoelen die je aan het bureau kan hangen maken het makkelijker om te poetsen en flexibel meubilair met wieltjes of stapelbare stoelen worden sterk geapprecieerd door de klusjesmannen die een ruimte moeten omtoveren."

Flexibiliteit is erg belangrijk voor zowel bureaus als stoelen. Het ondersteunt niet alleen het leerproces, maar zorgt ook voor een interieuromgeving die op elk moment kan worden aangepast aan de activiteiten die er doorgaan. De juiste wieltjes maken het makkelijk om het meubilair te herschikken, bijvoorbeeld van een traditionele klasopstelling met rijen naar een creatievere opstelling.

Hoe kies ik het juiste bureau?

Kies een bureau dat speciaal werd ontwikkeld voor schoolomgevingen en beschikbaar is in verschillende hoogtes, voor leerlingen van de kleuterklas tot het middelbaar. Een hoogte-instelbaar bureau maakt het mogelijk om de tafel op de juiste hoogte te zetten voor zowel zittend als staand werk. Hou er rekening mee dat ook de keuze van het werkblad belangrijk is voor de akoestiek - lawaai wordt als het meest storende element in de klas beschouwd. Bladen met een oppervlak in linoleum of met geluidsabsorberend laminaat en kurk zijn een goede akoestische keuze. In ruimtes waar strenge eisen worden gesteld aan de akoestiek, kan je er ook voor kiezen om geluidsabsorbeerders onder het blad te installeren.

Mobiele bureaus zijn er in verschillende vormen, met traditionele , blokkeerbare wielen of zogeheten microwieltjes die geïntegreerd zijn in de poot. Bij microwieltjes kunnen de bureaus netjes naast elkaar worden gezet en verbonden, zonder gapende ruimte. Deze zijn dan ook het meest geschikt voor klaslokalen zonder drempels. Grotere wielen zijn ideaal wanneer tafels over grote ruimtes worden verplaatst, of wanneer ze over drempels naar andere ruimtes worden gebracht.

 

Hoe kies ik de juiste stoel?

De juiste stoel is beslissend voor de ergonomische houding van de leerlingen. Bij de keuze van de stoel moet je rekening houden met de leeftijd van de leerlingen. Idealiter is de stoel hoogte-instelbaar, zodat de leerlingen de stoel zelf kunnen aanpassen. Indien mogelijk, kies je best voor een stoel met een kantelmechanisme dat het lichaam volgt. Zulke stoel bevordert de natuurlijke beweging, waardoor leerlingen zich beter voelen en meer kunnen bereiken.  

Wannneer je voorover buigt over een bureau hebben je voeten de neiging om naar achter te gaan. Daarom moesten schoolstoelen zowel vooraan als achteraan een voetensteun hebben. Deze voetensteun verlicht de druk op onze benen en voeten. Net als de stoel is de voetensteun best hoogte-instelbaar.

De zitdiepte van de stoel moet ook worden aangepast aan de juiste hoogte. Als de voorkant van de zitting tegen de knieplooi ligt, is de zitting te diep en word je gedwongen met rechte benen te zitten of naar voren te schuiven op je billen, wat resulteert in een ronde rug. Bij een te korte zitdiepte krijgen de benen onvoldoende ondersteuning. Je krijgt de juiste zitdiepte door een stoel te kiezen op maat van leerlingen in de juiste leeftijdsgroep.

Het is makkelijk om de juiste keuze te maken

Met behulp van onze tabel kan je eenvoudig zien welke stoelen en bureaus geschikt zijn om te combineren voor leerlingen met verschillende leeftijden en lengtes.

Laat kinderen slagen door goede klasomgevingen te creëren

Volgens Ulrika Myhr, een van de grootste experts van Zweden op het gebied van kinderfysiotherapie, moet het vanzelfsprekend zijn dat leerlingen een goede werkplekergonomie hebben.

"Het is belangrijk om je goed in je lichaam te voelen. Een goede ergonomie op school kan grote positieve effecten hebben op de motorische ontwikkeling, het leervermogen en de lichamelijke gezondheid van kinderen."

Myhr heeft haar hele professionele leven gewijd aan de motorische ontwikkeling van kinderen en is vandaag de dag een van de toonaangevende autoriteiten op dit gebied in Zweden. Ze is een gediplomeerd fysiotherapeut en heeft onderzoek gedaan en les gegeven in zowel Zweden als internationaal, onder meer in de VS en Rusland. Ze heeft ruime ervaring met het werken met kinderen van alle leeftijden en met verschillende soorten vaardigheden, met een bijzondere focus op motorische ontwikkeling en kinderneurologie. Tegenwoordig runt ze het bedrijf 'Learn to Move', waar ze trainer, docent en consultant is met een focus op wat het beste is voor kinderen. 

"Onderzoek toont aan dat goede motorische vaardigheden en fysieke kracht de cognitie van een kind al vanaf de leeftijd van 18 maanden beïnvloeden. Kinderen met goede motorische vaardigheden hebben veel snellere cognitieve processen en daardoor een groter leervermogen. Er is ook een groot sociaaleconomisch voordeel, aangezien rugklachten aanzienlijke maatschappelijke kosten met zich meebrengen. ""

Ulrika Myhr, een van de belangrijkste experts van Zweden op het gebied van kinderfysiotherapie

KRACHT IS SCHAARS

Volgens Myhr laat de ergonomie in onze scholen veel te wensen over. Veel scholen, zelfs middelbare scholen, zijn tegenwoordig ingericht met basisschoolmeubilair. Het behoeft geen betoog dat iemand die bijna volwassen is zich niet op zijn gemak zal voelen als hij moet zitten en werken met meubels die zijn ontworpen voor kleine kinderen.

"Er wordt aangenomen dat het moeilijk en duur is om het juiste meubilair voor een school te kiezen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je de leeftijd van de leerlingen als uitgangspunt neemt, kun je in 95 procent van de gevallen geschikte meubels vinden," zegt Myhr.

Als je niet goed zit, word je zwak, wat weer leidt tot een gevoel van pijn.

"Kinderen hebben tegenwoordig een tekort aan kracht. Slecht zitten heeft ook invloed op het leervermogen. Als je half zit, half in je stoel ligt, steeds van houding verandert en je je ongemakkelijk voelt, is het moeilijk om je te concentreren op wat de leraar doet. Het draagt ​​ook bij tot een onrustig gevoel in de klas."

De verbinding tussen lichaam en geest

"Correct zitten is een kwestie van een goede houding aanhouden gedurende de dag en je hele leven. Iemand met een goede houding heeft ook een goede lichaamsfunctie. Maar het gaat niet alleen om het lichaam. De houding weerspiegelt ook iemands mentale toestand. Een scheve houding bij een jongere zegt vaak iets over hun gevoel van eigenwaarde."

De verbinding tussen lichaam en ziel wordt door scholen lang verwaarloosd. Als we kinderen met een positief gevoel van eigenwaarde willen hebben en ze de beste leermogelijkheden willen bieden, moeten we ze ook de best mogelijke omstandigheden bieden, vindt Ulrika Myhr.

"Op scholen hebben vakken als talen en rekenen een hoge status, terwijl sport bijna onderaan de lijst is beland. Maar vanuit het oogpunt van kinderen en jongeren is het lichaam enorm belangrijk. Fysiek 'slim', het geeft je status, zelfs als je niet zo goed presteert op school. Dus ik denk dat het heel interessant is om de scholen te volgen die pulstraining in het rooster hebben geïntroduceerd, bijvoorbeeld in de gemeente Sollentuna. Na slechts een paar weken merken ze dat er een groot verschil is in concentratie in de klas, dat de leerlingen goed eten en slapen en lichamelijk actief zijn."

Tips van de fysiotherapeut

Sluit geen compromis over de stoelhoogte

Een verkeerde stoelhoogte kun je altijd compenseren met een hoog of laag bureau. Het beste is om de leerlingen een in hoogte verstelbare stoel te geven, zodat ze deze zelf op een comfortabele hoogte kunnen instellen.

Kies een stoel voor dynamisch zitten

Een kantelbare stoel geeft de leerlingen de mogelijkheid om te kiezen tussen rust en activiteit en tegelijkertijd krijgen ze een bepaalde hoeveelheid spiertraining. Leerlingen kunnen gewoon langer in een stoel die kantelt zitten.

Geef leerlingen zitinstructies

Kinderen begrijpen meestal heel snel de basisprincipes van hoe het lichaam werkt, en daarom is het ook motiverend voor hen om correct te zitten en na te denken over hun houding.

Dus door het juiste meubilair voor de klas te kiezen, is het mogelijk om leeromgevingen te creëren die het leerproces stimuleren en het werk van docenten vergemakkelijken. Als meubels ergonomisch zijn ontworpen en flexibiliteit bieden met betrekking tot werkhoogte en maatwerk voor verschillende activiteiten, resulteert dit in sterkere, alertere leerlingen die meer kunnen bereiken. En als je kiest, vraag dan vooral naar de akoestische eigenschappen van onze meubels. Slim ontworpen schoolmeubilair kan ook bijdragen aan een goede akoestische omgeving die wonderen kan verrichten voor een rustige, leergierige sfeer in de klas.

1. Volgens een onderzoek dat Demoskop in 2016 namens Kinnarps heeft uitgevoerd op Zweedse scholen.

Een greep uit ons ergonomisch en flexibel schoolmeubilair

Vagabond

Vagabond

Xact

Xact

323 Kleuren & Materialen | 16 Varianten

Xpect

Xpect

298 Kleuren & Materialen | 36 Varianten

Xpect

Xpect

298 Kleuren & Materialen | 36 Varianten

Boullée

Boullée

Plint

Plint

We zijn er voor jou.
Van begin tot het einde.

Op zoek naar een specifiek product? Interesse om een oplossing aan te passen aan je individuele noden? Of gewoon gebeten om meer te leren over ons aanbod? Neem contact op met ons - we zijn er voor jou!