10 tips voor betere akoestiek in de klas
Wist je dat de helft van alle schoollessen in het donker wordt gegeven door gebrekkige verlichting in leerfaciliteiten? Of dat elke andere pagina van schoolliteratuur ontbreekt als het tijd is voor studenten om nieuwe kennis op te doen? Eigenlijk is het niet zo erg. Maar als het om akoestiek gaat, is de situatie eigenlijk zo drastisch te omschrijven.
Geluid heeft een negatieve impact op schoolresultaten
Hoewel akoestiek een enigszins moeilijk en abstract gebied is, weet iedereen dat lawaai storend kan zijn. Er is uitgebreid onderzoek op dit gebied dat aangeeft dat het cognitieve vermogen van studenten zeer negatief wordt beïnvloed door een slechte akoestiek. Dit houdt kort gezegd in dat lawaai hun kansen verkleint om informatie op te nemen en te verwerken tot kennis. Bovendien zijn jongeren gevoeliger dan volwassenen en hebben ze meer moeite om storende geluiden buiten te sluiten, wat de situatie op scholen bijzonder ernstig maakt.
Slechte akoestiek in helft van alle klaslokalen
Sommige onderzoeken geven aan dat meer dan de helft van alle onderzochte klaslokalen niet voldoet aan de eisen voor een goede akoestiek. Deze ontwikkeling wordt vaak verergerd doordat scholen niet worden aangepast aan nieuwe onderwijsvormen, zoals minder traditioneel front-of-the-class onderwijs en meer studentgerichte activiteiten op basis van samenwerking en het actief opzoeken van kennis in groepen.
Het is niet alleen storend wanneer de stem van een leerkracht wordt overstemd door lawaai, zoals in auditieve leersituaties die direct gericht zijn op het gehoor, maar ook bij visuele activiteiten zoals het lezen of bestuderen van tabellen en diagrammen. Ruis kan het maximale leren saboteren.
Impact op korte en lange termijn
Een slechte akoestiek zorgt ervoor dat de hersenen van studenten zoveel energie besteden aan het blokkeren van storende geluiden dat er weinig cognitieve energie over is om te leren. En omdat de helft van alle klaslokalen niet voldoet aan wat nodig is voor een goede akoestiek, is praktisch de helft van al het onderwijs verspild.
Wellicht nog zorgwekkender is dat dit een onmiddellijke en chronische negatieve impact heeft. Het is al erg genoeg dat de schoolresultaten van kinderen en jongeren negatief worden beïnvloed door een ondermaatse akoestiek, maar het kan ook hun cognitieve ontwikkeling op de lange termijn negatief beïnvloeden.
.
Creëer functionele akoestiek
Dat was het slechte nieuws. Maar er is ook goed nieuws. Ten eerste is het niet zo dat klaslokalen stil hoeven te zijn. Een beetje achtergrondgeluid kan zelfs positief zijn. Ons gehoor is nog steeds aangepast aan het leven in de natuur, die nooit helemaal stil is. Ten tweede kunnen op scholen met relatief eenvoudige middelen functionele akoestische omgevingen en plaatsen worden gecreëerd voor verschillende activiteiten.
Het is natuurlijk het beste om na te denken over akoestiek wanneer scholen worden gebouwd, door bijvoorbeeld vroeg in het proces akoestische experts in te huren. De akoestiek kan echter ook in bestaande gebouwen worden verbeterd.
Verschillende soorten textiel kunnen geluid en storingen verminderen. Tapijten, gordijnen en zachte meubels hebben een positieve invloed op de akoestische omgeving. Geluidsabsorbeerders op tafelbladen, zachte wielen op stoelen en zachtsluitende lades en deuren zijn voorbeelden van eenvoudige maatregelen. Verplaatsbare geluidsabsorberende schermen kunnen worden gebruikt om tijdelijke stille oases te creëren voor individueel geconcentreerd werken of voor projectmatig groepswerk. En voor een echt goed effect kunnen wand- en plafondschermen helpen.
Goede akoestiek loont
Zal het niet duur zijn? Dat hangt af van wat je bedoelt, maar het korte antwoord is: nee. Het is niet duurder om de dingen goed te doen dan om ze verkeerd te doen. Integendeel. Zeker als dit wordt afgewogen tegen de leervoordelen en gezien vanuit een sociaaleconomisch perspectief op de lange termijn.
Twee Zweedse experts* hebben zelfs een eenvoudige berekening gemaakt op basis van cijfers van de WHO. Ze keken naar de cijfers voor leerstoornissen veroorzaakt door hoge geluidsniveaus. Ze vertaalden de cijfers naar verloren onderwijstijd vermenigvuldigd met een onderwijssalaris en kwamen tot de conclusie dat een slechte akoestiek op Zweedse scholen jaarlijks ongeveer 1,4 miljard Zweedse kronen (of zo'n 150 miljoen EURO) kost.
Dus als we teruggaan naar de dramatische vergelijkingen waarmee we begonnen, als de verlichting zou stoppen met werken of als er pagina's ontbreken in boeken, zou het niet meer dan normaal zijn om alarm te slaan en er iets aan te doen. Zou het niet net zo natuurlijk moeten zijn om te reageren als de akoestiek op scholen slecht is?
* Staffan Hygge, Professor Emeritus of Environmental Psychology and Robert Ljung, Assistant Professor at Gävle University College.
"Het zijn vaak de kleine dingen die een groot verschil maken als het gaat om het verbeteren van de akoestiek in de klas. Functionele oplossingen zoals lades en kasten met softclose of stoelen met zwenkwielen verwijderen effectief veel van het storende geluid dat overdag in een klaslokaal ontstaat. We zien een goed geluidsniveau als een essentieel onderdeel van het creëren van een goede werkomgeving voor zowel docenten als studenten."
1.
Verplaatsbare schermen op zwenkwielen om groepswerk af te scheiden, helpen storende geluiden te verminderen en een flexibelere leeromgeving te creëren.
2.
Geluidsabsorberende wandschermen zijn effectief voor het algemeen verbeteren van de akoestische omgeving.
3.
Tafels met geluidsabsorberende panelen verminderen storend geluid (zoals van pennen) in klaslokalen. Geluidsabsorbeerders die onder het tafelblad zijn gemonteerd, vangen en absorberen geluid uit de hele kamer en van bronnen zoals schrapende stoelen.
4.
Stoelen en tafels op wielen verminderen irriterende schrapende geluiden.
5.
Tapijt op de vloer vermindert alle geluid, maar vooral dat van voetstappen en meubels.
6.
Gordijnen verminderen het geluid en verzachten de kamer, waardoor het visueel aantrekkelijker wordt.
7.
Gestoffeerde meubels zijn niet alleen comfortabel om op te zitten, maar hebben ook een algemeen geluidsreducerend effect.
8.
Geluidsabsorberende plafonds doen wonderen voor de akoestiek.
9.
Zachtsluitende deuren en lades verminderen het dichtslaan in de klas en hebben een algemeen rustgevend effect.
10.
Afzonderlijke ruimtes voor individueel werk met hoge concentratie en groepswerk verminderen geluidsoverlast en vergroten de focus op de taak.
Wil je meer weten over goede akoestiek?
Contacteer onsWe zijn er voor jou.
Van begin tot het einde.
Op zoek naar een specifiek product? Interesse om een oplossing aan te passen aan je individuele noden? Of gewoon gebeten om meer te leren over ons aanbod? Neem contact op met ons - we zijn er voor jou!