Case: Fujitsu Paris

Project:
Fujitsu Paris

Aantal werknemers:
220

Aantal werkplekken:
123

Opleveringsdatum:
Juli 2021

Fotograaf:
Alexis Paoli

Een bedrijfsgerichte locatie die rekening houdt met het welzijn van de werknemers

Sinds juli 2021 is het hoofdkantoor van Fujitsu gevestigd in Tour Alto, in het La Défense district in Parijs. Zij waren het eerste bedrijf dat is verhuisd naar de toren, die in het midden van de pandemie werd voltooid.

Alto is een wolkenkrabber van 38 verdiepingen in het hart van het Saisons district in Courbevoie. Dit is een zeer populaire locatie met gemakkelijke toegang, een ongeëvenaard aanbod aan diensten en ruimtes om mensen te ontvangen, te ontmoeten en te entertainen. De voorgevel van de 150 meter hoge toren, met een uitlopende vorm en een oppervlak van ca. 51.000 m², is bedekt met 3.800 glazen schubben, een uniek kenmerk dat harmonieus aansluit bij de skyline van Paris La Défense. Tijdens de constructie van het project werden ook de beste milieucertificeringsnormen gerespecteerd. Kortom, Alto is een plek die ergonomie combineert met een aantrekkelijk design.

Deze samenwerkingsruimte heeft een ruime indeling en een vrij zicht op de omliggende torens. Het meubilair is zo geplaatst dat werknemers worden uitgenodigd plaats te nemen en een gesprek te voeren.

De ondersteuning van de Sales & Project Consultant van Kinnarps tijdens dit project was van het hoogste niveau! We waardeerden echt hoe beschikbaar en responsief hij was. Het project ging heel snel van start. De volgende dag stonden we in de showroom van Kinnarps in Orgeval. Het was een uitstekende beslissing met Kinnarps in zee te gaan. En we zijn zeer tevreden met het resultaat.

Anne Talagrand, Head of Human Resources, Fujitsu Frankrijk

Fujitsu wilde haar klanten zo dicht mogelijk benaderen (binnen het ecosysteem van de klant) of op zijn minst de toegang vergemakkelijken. Deze locatie vervult dus niet alleen een commercieel doel, maar ook een doelstelling op het gebied van levenskwaliteit op het werk voor haar huidige en toekomstige werknemers.

Een nieuw pand, gelegen in een transporthub en binnen enkele minuten toegankelijk, is een sterk signaal, vooral in de IT-wereld. Deze locatie weerspiegelt werkelijk een sterk werkgeversmerk voor Fujitsu, dat actief is in de IT-sector en dus ook in innovatie.

Het verbeteren van de dienstverlening aan haar werknemers op deze nieuwe locatie (bedrijfsrestaurant, fitness, recyclage, enz.) staat garant voor een beter welzijn op het werk van de werknemers van Fujitsu. In een wereld van veranderende werkgewoonten, die allemaal het gevolg zijn van de pandemie en toegenomen telewerk, wilde Fujitsu de voordelen en redenen bekijken voor werknemers om terug te keren naar het kantoor. De nomade salesploeg vormt immers een belangrijk deel van het personeelsbestand van de onderneming. 

Fujitsu heeft ook haar manier van werken herzien en heeft van deze verandering van locatie gebruik gemaakt om een flexkantoor in te voeren. Op het hoofdkantoor zijn 123 werkplekken en diverse andere soorten werkplekken beschikbaar voor de 220 medewerkers.

Fujitsu heeft aanvankelijk een full flex office overwogen, maar na analyse van de feedback koos het bedrijf voor een flex office binnen specifieke gebieden. Zo hebben medewerkers een duidelijk afgebakende ruimte en wordt voorkomen dat ze 's ochtends tijd verspillen door op zoek te moeten gaan naar een werkplek of een collega. Deze ruimtes werden gedefinieerd op basis van de samenwerking tussen de teams.

De ruimtes kunnen worden gereserveerd, zodat werknemers er kunnen op rekenen dat ze een bureau hebben en tijd besparen omdat ze weten waar ze kunnen zitten wanneer ze 's ochtends aankomen. De individuele booths zijn erg populair bij medewerkers die in open ruimtes werken, omdat ze zich van alle anderen kunnen afscheiden en gesprekken voeren in volledige privacy. Voor een nog betere flexibiliteit en wendbaarheid kunnen deze niet worden gereserveerd.

De criteria van Fujitsu voor het meubilair waren ontwerp en ergonomie. Naast de telefonische besprekingen hielpen de bezoeken aan de showroom in Orgeval onder begeleiding van de Sales & Project Consultant van Kinnarps de Fujitsu-teams die verantwoordelijk zijn voor het project bij het maken van hun meubelkeuzes. In zijn zoektocht naar comfort kon het bedrijf tijdens twee afzonderlijke bezoeken stoelen, fauteuils, bureaus en nog veel meer uitproberen.

Er werd veel aandacht besteed aan stoffen, materialen, kleuren, esthetiek en algemeen design.

Fujitsu gebruikt anderhalve verdieping in de Alto Tower, die in totaal 2.220 m² in beslag neemt, en wilde ruimtes definiëren met kleurmarkeringen.

De volledige werkvloer (de bovenverdieping) is ingericht met stoffen in oker- en terracottatinten om een dynamische en eigentijdse sfeer te creëren. Op deze verdieping bevinden zich voornamelijk co-workingplekken.

Een verdieping lager wilde Fujitsu de decoratie toespitsen op het gevoel van een zentuin met planten – een knipoog naar de Japanse cultuur van het bedrijf. Deze is versierd met blauwe en groene tinten. De ruimtes zijn bedoeld om samen te werken in kleine groepen.

Dankzij deze nieuwe werkruimte kon Fujitsu 's avonds evenementen organiseren met de klanten. Tijdens deze momenten van uitwisseling en gastvrijheid benadrukten en bewonderden de klanten het meubilair van Kinnarps.

De medewerkers zelf kregen de kans hun nieuwe kantoren te verkennen tijdens een inhuldigingsweek begin juli 2021. Hun feedback is overweldigend positief en ze waarderen de huiselijke en gezellige sfeer, de keuze van kleuren en materialen, het meubilair en de diensten aangeboden door Tour Alto.

Vooral de warme kleuren en het hout, in het bijzonder de schoolbank, waren erg in trek.

De werknemers houden van de zit-stabureaus, die hen helpen ergonomisch te werken omdat ze kunnen bewegen en van houding veranderen tijdens hun werkdag.

EEN INFORMELE, OPEN, KLEURRIJKE EN STRALENDE RUIMTE VOOR HET DELEN VAN IDEEËN

Vindt u dit een interessant interieurproject? Wij horen graag over uw projecten.

Neem contact op met ons

CONCLUSIE:

  • Dit interieurproject creëerde een aantal ruimtes die zich kunnen aanpassen aan verschillende tijden van de dag en aan nieuwe werkwijzen.
  • Een focus op flexibele en gebruiksvriendelijke oplossingen.
  • Uiteenlopende zitplaatsen voor een betere ergonomie.