Case: DSV USA

Gegevens

Project:
DSV

Aantal medewerkers:
300+

Aantal werkplekken:
450

Vloeroppervlakte:
Meer dan 10.000 m²

Voltooiing:
april 2021

EEN EERSTE STAP NAAR EEN HERNIEUWBAAR ALTERNATIEF 

Zelfs met een uitgebreid duurzaamheidsrapport en een duidelijk omschreven strategie is het nemen van zinvolle maatregelen tegen klimaatverandering afhankelijk van iets wat Kinnarps nooit als vanzelfsprekend beschouwt: de inzet van onze klanten. Dit vooruitstrevende project dat in samenwerking met de Deense logistieke gigant DSV werd uitgevoerd, is een mijlpaal in de manier waarop Kinnarps duurzaamheid toepast als alternatief voor vervanging. Het bewijst ook dat iedereen wint wanneer partners dezelfde idealen en passie voor milieu-innovatie delen.

"We zaten 20 jaar in ons oude pand en de verhuizing was een kans om iets bijzonders te doen in de nieuwe ruimte. We hadden een duidelijke visie op het creëren van een echt hoofdkantoor voor DSV USA, gekenmerkt door lichte kleuren, een luchtig, open gevoel en trouw aan onze roots, een minimalistische Scandinavische esthetiek."

Rasmus Haaning, Filiaalmanager DSV


415 bestaande tafels uit de P-serie kregen nieuwe tafelbladen, waarbij het beukenhout werd vervangen door een modernere look met wit laminaat. 248 bestaande Plus-stoelen kregen nieuwe zitkussens en rugleuningen, waardoor ze er als geheel nieuwe stoelen uitzien en de kleur in lijn is met de rest van het nieuwe kantoor.

HET HERNIEUWBARE ALTERNATIEF

Tegenwoordig worden er vaak plannen gemaakt om volledig nieuw kantoormeubilair te kopen. DSV had echter iets anders in gedachten. Het bedrijf is een langetermijnpartner van Kinnarps en had nog maar 6 jaar geleden in nieuw meubilair geïnvesteerd. 

Het meubilair wordt gekenmerkt door een hoge kwaliteit en zelfs na jarenlang gebruik is het vervangen van versleten onderdelen in plaats van het kopen van nieuwe meubelen een haalbare en kosteneffectieve optie. Vanuit kostprijs- en duurzaamheidsoogpunt wilde DSV deze mogelijkheid heel graag onderzoeken. Geruggensteund door het vertrouwen van een langdurige relatie ging David Auer, Senior Key Account Manager bij Kinnarps USA, aan de slag om een oplossing te bedenken die aan de eisen van DSV zou voldoen.

"De briefing van DSV was duidelijk - ze wilden dat hun nieuwe pand een overgang zou weerspiegelen naar een schonere, eigentijdsere esthetiek terwijl duurzaamheid en kostenefficiëntie een prioriteit waren. Met het oog daarop stelden we een overgang van grotere naar kleinere bureaus voor en om onze ambitie voor vernieuwing in plaats van vervanging in de verf te zetten, werden de beukenkleurige bureaubladen door nieuwe, witte bureaubladen vervangen - en dit voor in totaal meer dan vierhonderd bureaus. Ook honderden beukenkleurige kastfronten en rollende ladeblokken werden door witte exemplaren vervangen."

David Auer, Senior Key Account Manager bij Kinnarps USA

Voor sommigen zou de beslissing om bestaande meubelen te vernieuwen in plaats van ze door nieuwe te vervangen als onconventioneel kunnen worden beschouwd. Had Rasmus geen enkel voorbehoud? "Behalve dat we de activiteiten tijdens het hele proces van overgang en vernieuwing van de meubelen draaiende wilden houden, hadden we geen enkel voorbehoud. Onze relatie met Kinnarps gaat lang terug en dat gaf ons de gemoedsrust die we nodig hadden om te vertrouwen op hun oordeel en vermogen om resultaten te leveren."

EEN POSITIEF RESULTAAT - VANUIT ELK PERSPECTIEF

In slechts enkele weken tijd werd het proces van het vernieuwen van alle bureaubladen, ladeblokken en kasten uitgevoerd. Na voltooiing bleken de vernieuwingswerkzaamheden op verschillende vlakken tot positieve resultaten te hebben geleid. David vervolgt: "De economische besparingen bij vernieuwing zijn aanzienlijk. Ongeveer 80% in vergelijking met de kosten voor het vervangen van oude door nieuwe. Daarnaast moet er ook met het afvalaspect rekening worden gehouden. De milieu-impact is aanzienlijk kleiner wanneer je een deel van een meubel vervangt dan wanneer je het hele meubel naar de stortplaats moet brengen. En tot slot kreeg het nieuwe pand van DSV de esthetische facelift die het bedrijf voor ogen had en kunnen alle medewerkers genieten van de boost die je krijgt als je in een levendige en aantrekkelijke omgeving werkt."

DSV-image-2column1.jpg

De blauwe bekleding van de Monroe-stoelen werd door grijze bekleding vervangen, terwijl het onderstel en de armleuningen werden behouden.

DSV-image-2column2.jpg

Terwijl DSV USA zich in het nieuwe pand aan het vestigen is, denkt Rasmus Haaning na over de indruk die het vernieuwingsproject al heeft gemaakt: 

"Het leukste aspect van het project was voor ons het creëren van een interieur dat als een 'geheel' aanvoelt in plaats van als afzonderlijke, onderscheidende elementen. De werkplekken worden door lichtere kleuren en een strakke look gekenmerkt die werkelijk onze bedrijfswaarden en Scandinavische oorsprong weerspiegelen. De keuken en gemeenschappelijke eetzone zijn mijn favoriete ruimte. Het is duidelijk dat ons personeel zich nu al erg op zijn gemak voelt op deze plek met gepolijste betonnen vloeren en vernieuwde meubels en armaturen. Het feit dat we dit allemaal bereikten door vernieuwing en een kosteneffectieve, duurzame oplossing is iets waar iedereen trots op kan zijn."

Rasmus Haaning, Filiaalmanager DSV


De beukenkleurige fronten van meer dan 50 bestaande kasten werden door witte exemplaren vervangen.

DE KRACHT VAN NIEUWSGIERIGHEID

In het duurzaamheidsrapport van Kinnarps gaan we dieper in op ons engagement om steeds meer producten met een milieukeurmerk te introduceren en interieurontwerpoplossingen te ontwikkelen als onderdeel van een ecologische kringloop. Onze strategie dwingt ons ook om meer gerecycleerd materiaal te gebruiken bij het ontwerpen en creëren van nieuwe meubels en oplossingen. Met het oog op de toekomst benadrukken dergelijke projecten ook de bepalende rol die vernieuwing in onze duurzaamheidsstrategie zal spelen. 

"Milieu-innovatie vraagt om creatief denken telkens wanneer de kans zich voordoet. Dit specifieke voorbeeld toont duidelijk aan dat 'nieuw voor oud' niet altijd de beste oplossing is. Dit project leert ons dat als we tastbare voordelen voor de mens, planeet en portefeuille van onze klanten willen bieden, het onze verantwoordelijkheid is om nieuwsgierig te blijven en andere opties te verkennen."

Johanna Ljunggren, Sustainability Manager bij Kinnarps

Valt deze case in de smaak? Benieuwd wat er mogelijk is in uw ruimte?

Contacteer ons